torsdag 24 juli 2014

Flugangrepp på fåren

I går kväll när jag gick för att räkna in fåren upptäckte jag genast att något inte stämde. Där var ett lamm såg lite unket ut, blöt kring halsen och gulvita klumpar i ullen. Och det var ensamt.  Ett får går inte ensamt om det inte är något fel på det.
Jag fick tag på lammet och kunde se att han hade brutit ett horn. Från hornet och ner i nacken såg jag fluglarver. Och hörde dem! Det lät ungefär som när man lyssnar på en myrstig,  ljudet av mängder med små individer som vävs samman till ljudet av en massa, i det här fallet larver som kalasade på lammets skinn. Jag bar ut lammet till bilen för vidare transport hem till ladugården.  Ringde jourhavande veterinär under tiden och fick veta vad jag skulle göra. Klipp bort ullen, tvätta och rensa bort så mycket larver som möjligt och smeta in med Blaze.  Blaze är ett medel mot utvändiga parasiter som jag lyckligtvis hade en skvätt kvar av från förra året hemma.
Det var det äckligaste jag har gjort! De stora gulvita klumparna var nog nykläckta larver och de var lätta att klippa bort. Men i nacken och på halsen var det drösvis med larver och hur jag än borstade så fanns det fler! När lammet skakade på sig hamnade de också på mig. I och under det avbrutna hornet var det lite större larver så jag antar att det var där det började.
När jag inte kunde skrapa bort fler lade  jag på Blaze,  först med pipen som man normalt använder, men lammet ruskade på huvudet så det hamnade  lite var stans, bland annat in i det trasiga hornet. Sedan tog jag medel i handen istället och gned in de skadade partierna.
När jag kommit så långt ansåg jag mig ha gjort det  nödvändigaste, och åkte tillbaka till fårahagen.  Jag hade nämligen inte fått siffrorna att stämma vid mitt tidigare besök. Inte heller denna gång stämde siffrorna.  Ännu ett lamm var borta från gruppen. Jag gick zicksack fram och tillbaka, hagen är på ca ett hektar, men kunde inte hitta lammet. Tittade noga under slånbärssnår och örnbräken, räknade igen, nej det var ett får för lite. Men när jag gick bort från de andra fåren kunde jag höra att det var något längst in i hagen. Och jo, plötsligt var det saknade lammet framför mig. Det hade väl rört sig medan jag gick fram och tillbaka. Bar ut även detta lamm till bilen (pust, det var långt!) och tog hem det till ladugården. Där inne stod det första lammet, nu redan märkbart bättre då larverna till största delen såg döda ut.
Jag klippte och borstade det andra lammet, även det med brutna horn (det verkar som om de blivit könsmogna). Detta flugangrepp var inte fullt lika utbrett. Kanske hade det inte blött lika mycket när dess horn brutits. Här satt heller inget horn kvar och dinglade på trekvarten. Tvättade med jodopax och gned in honom med avlusningsmedlet. Återgick till att klippa färdigt lamm nummer ett. Sedan fick de nya rena boxar, hö och vatten,  båda synligt piggare.
Tittade till dem nu på morgonen. Inga levande larver hörs eller syns. De är piggare och äter och dricker. Hoppas att de återhämtar sig nu.

1 kommentar:

  1. Fy faen för flugor, att råka ut för flugangrepp är min mardröm. Känner att jag genast måste ut och kolla fåren. Bra jobbat förresten, hoppas du fått död på alla nu. Tänk de som slarvar med att titta till sina djur varje dag. Det går snabbt från ägg till larv... och vilket lidande för djuren.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...