måndag 9 juni 2014

Klöverdrag och bisvärmar

Nu blommar vitklövern i vallen närmast gårdscentrumet! Trots att fåren gått och betat så blommar det så att det ser vitt ut!  Tydligen var inte vitklövern högst på fårens meny. Men bina surrar över allt!

En dag för någon vecka sedan blev jag tillfrågad om det var min svärm som flugit förbi hemma hos en bekant, men alla mina elaka bin föreföll vara hemma när jag tittade in i samhället.

I söndags var det dags igen. Grannen på vår kulle ringde och berättade att det kommit en bisvärm nerifrån min kupa. Den satt så att jag kunde få dem att gå in i en tom kupa. Men även denna gång var det troligen en svärm från någon annan då mina bin hade färska nylagda ägg och inga drottningceller. 
De nya bina verkar mycket trevligare än mina ilskna, de släpper inte taget om mig förrän jag gått upp emot ett par hundra meter från kupan. Hade jag bara hittat drottningen skulle jag ge henne enkelt respass till de sällar jaktmarkerna och presenterat samhället för en ny härskare.  Men så länge det finns en som härskar i det fördolda är det nog dömt att misslyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...