onsdag 30 oktober 2013

Nya får!

Efter lång tids tragglande verkar det som om jag ändå kan få min besättning godkänd som genbank för Åsenfår. Med det följer ju också ett ansvar att verka för rasens bevarande. Därför skulle jag skaffa åtminstone en ny avelsbagge. Problemet med en ovanlig fårras är ju ofta att det kan vara långt till andra besättningar för att utbyta bagge, men jag hittade en som bara var knappt 20 mil bort.

Det fanns faktiskt en besättning med Åsenfår på närmare håll, den är själva ursprunget till min besättning. Ägarna har dock fattat beslut att avsluta sin genbank. Då de inte fått några djur sålda så bestämde jag mig för att köpa ett par av dem för att inte alla skulle gå till slakt. De jag valde var en tacka med lamm där lammet var helt svart. Även tackan var mörkt grå. Dessutom fyndade jag en äldre tacka som inte alls är släkt med de andra djuren jag har. Hon är född 2005 och alltså 8 år, men kommer förhoppningsvis att ge lamm ett par år till.

Alla inkommande djur har behandlats med zinksulfat, blivit avmaskade och fått tillbringa en tid i karantän.

Sudden (svart), Brummelisa (grå) och Trollet (vit)

När de nya tackorna släpptes ut från sin box i ladugården och fick bekanta sig med gruppen blev det en hel del gruff och stångande. Framför allt var det den äldsta tackan, Trollet, som alla ville göra upp med. Detta var lite förvånande för mig för när bara de tre nya stod till sammans så var Trollet inte dominant utan flyttade på sig när den andra tackan, Brummelisa ville fram. Lammet, Sudden, verkar i alla fall vara allra lägst i rang och ibland kan de andra vara ganska elaka mot henne.

Trollet till vänster och ledartackan Strecket till höger

Hos baggarna gick det betydligt lugnare till. När jag släppte ut nya baggen Alfons, så var det mycket luktande men knappt något stångande alls! En baggrupp verkar vara ett harmoniskt gäng!

Största bagglammet Pontus (mörk) och Alfons bekantar sig

6 kommentarer:

  1. Hmmmm, 20 mil.... Behöver du inte särskilt transporttillstånd eller något annat djäkelskap då? Vill minnas att det var något makemang för lite längre transporter men kommer inte riktigt ihåg vad....
    Själv har jag blandisar så jag har aldrig behövt åka speciellt långt även om jag såklart funderat på renrasiga genbanksdjur ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns undantag för transport av utrotningshotade raser som tur är.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Dags att byta från ordverifiering till publicering av kommentarer efter granskning kanske? Jag tycker att ordverifieringen är rätt jobbig och har tagit bort den från mina bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ. Jag körde länge utan spärrar men då fick jag så mycket spam.

      Radera
  3. Alltid trevligt med ny bagge, att hitta fina tackor är ju inte heller fel. Här blir det ny bagge nästa höst. Vår första avelsbagge hämtade vi i Delsbo, för oss var det 160mil, körde ToR nonstop så vi var rejält mör efter den svängen. Transport av får och getter i ändamålsenligt fordon får ske i 8 timmar, då ska man titta till djuren var annan timme. Jag tror vi nästa höll den tiden då vi brände E4 upp till Norrbotten på natten...han mådde då prima när vi anlände gården.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...