måndag 3 juni 2013

Dåligt system för varningar om varg

Under den senaste veckan har det varit två attacker av varg mot får i min kommun. Det första var natten till förra måndagen. Då dödades sex får och sju skadades så svårt att de fick avlivas. Redan fredagen efter så angrep det som troligen är samma varg på nytt får. Den här gången var det baggar, där tre var döda när ägaren hittade dem och en svårt skadad.

Just artiklarna i tidningen är min första indikation på att det hänt. Vid den senaste attacken var det ju dessutom nästan tre dygn senare. Inte ens om jag tittar på länsstyrelsens hemsida kan jag hitta information som publicerats tidigare. Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt att inte ens vi som är fårägare i närområdet kan varnas så att vi kan ta in våra djur när man nu vet att det finns en varg i närheten! Det är ju inte så att myndigheterna inte vet var vi finns eller vilka vi är! Alla med registrerad fårhållning borde ju lätt kunna informeras om fårangripande varg. Istället är det här svaret jag får på en direkt fråga:
Hej Ylva!
Idag finns inget annat system för att meddela fårägare, jägare, markägare, allmänhet om angrepp på tamdjur utöver de pressmeddelanden som Länsstyrelsen skickar ut så snart något har hänt. Vi brukar vara snabba med att lägga ut information på hemsidan.
Vi har talat om att framöver utarbeta ett nytt system där man kan registrera sig via vår webbsida så att man får epost så snart som vi lägger ut information om någon händelse. Annars finns möjligen en RSS funktion på hemsidan så att man får info så fort någon nyhet läggs ut. Tror man kan välja vilken typ av nyheter man vill få informations om tex rovdjursangrepp. Carina kan rätta mig om jag har fel ang RSS flöde.
Hälsningar!
Mattias
Den Mattias som undertecknat är Mattias Persson som är rovdjurssamordnare på Kalmar läns länsstyrelse.

Mellan det senaste angreppet och mina får är det ca fem mil för bil eller motsvarande. För en varg som vandrar är det i alla fall inte längre. Det betyder att vargen skulle kunna ha varit hos mina får redan natten mellan lördag och söndag. Då duger det inte med att publicera nyheten tre dygn senare!

3 kommentarer:

  1. Myndigheten är inte till för din o min bekvämlighet, inte heller är den till för att värna om småskalig djurhållning. Den är uteslutande till för att verkställa beslut fattade i Bryssel-Stockholm och är på så sätt aktiva i nedläggningen av levande svensk landsbygd.

    Lissabonmasken

    SvaraRadera
  2. Det bästa vore väl att göra som i vargtäta områden på kontinenten och arbeta förebyggande med hjälp av hundar vaktar fåren.

    SvaraRadera
  3. En hund äter väl mer kött än mina får producerar på ett år, så den kalkylen går inte ihop.

    Observera att jag inte argumenterar mot vargars rätt att finnas, jag tycker bara att det är rimligt att vi som fårägare blir varnade när
    1: Myndigheterna vet om ett nyligen inträffat angrepp och
    2: Myndigheterna tvingar oss fårägare att registrera oss.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...