onsdag 22 maj 2013

Fårsläpp


För ett par veckor sedan släpptes fåren ut på bete. Det var kvittot på min träning med koskällan som pågått hela vintern. Det fungerade utmärkt! Fåren skulle gå från ladugården, förbi alla gårdens byggnader och in i hagens öppning som ligger mellan vårt och grannens boningshus. Mina medhjälpare öppnade grinden, jag stod ca 10 meter utanför med koskällan och en balja havre. Bäst med både livrem och hängslen! Sedan sprang jag före under ihärdigt pinglande och fåren följde efter. Nåja, på slutet sprang de bredvid... In i hagen där jag hällde ut havren så att de blev upptagna medans jag stängde elstaketet. De enda som inte hängt med var de tre yngsta lammen, ca en månad gamla. De vågade inte lämna tryggheten i ladugården utan vi bar ut dem i hagen sedan. Kvar i ladugården var då bara de två sista lammen och deras mödrar. De fick gå inne ett tag till innan vi släppte ut dem i en tätare stängslad hage.

Jag släppte fåren i en liten extra hage inuti en större. Den lilla extra hagen var till för att de skulle få kontakt med elstängslet, då särskilt lammen, så att de skulle komma underfund med vad det var för något. Och det gjorde de! Det gör ju liksom ont i en själv när man ser ett lamm sträcka fram nosen för att slicka på staketet... Och det var bra styrka på det! Jag köpte mina stängselgrejor begagnade och utan att välja särskilt noga, men det visade sig att jag fick ett rejält kraftigt aggregat som enligt sin tillverkare var "alla tiders effektivaste Olli". Undervisningshagen visade sig också vara bra för fårägaren att lära sig respektera stängslet, det tog väl några smällar det också!

I hagen finns ett litet berg varifrån de har fin utsikt och svala vindar. Berget verkar omåttligt populärt! Så snart jag släppt ut dem ur undervisningshagen så var det upp på berget de sprang! Det är fantastiskt vilket grepp de har med sina klövar!

Mina Åsenfår på berget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...