onsdag 16 januari 2013

Thailand - eller att leva som man lär

På senaste tiden har det varit endel politiker som varit i Thailand. Först ut var Annie Lööf (c), som avbröt sin semester för att komma hem och ta de partimedlemmar som arbetat fram idéprogrammet i örat, de har tänkt fel!

Idag kunde man läsa att ordföranden för försvarsutredningen, Cecilia Widegren (m) valt att åka semester i Thailand hellre än att delta på årets största mingelträff i försvarsfrågor. Man kan ana att hon gör det för att undvika kritik, men jag ser framför allt signalerna som dessa ledande partiföreträdare sänder ut, nämligen att de skiter i att ta sitt personliga ansvar för våra höga koldioxidutsläpp per kapita i väst.

Genom att flyga till Thailand har dessa två höga politiker i ett slag ökat sina personliga utsläpp med ca 50%! Jag undrar hur de får det att stämma med partiernas klimatprogram?
c: "Klimatutsläppen måste minska här och nu"
m: "Sverige ska vara ett föregångsland för god miljö och hållbar utveckling", "Vårt mål är ett Sverige utan klimatutsläpp 2050."

Jag tror på personligt ansvar och att leva som man lär. Självklart är inte alla människor perfekta och alla kan inte göra allting, men de mest flagranta missarna måste man som ledande politiker undvika om man vill behålla sin trovärdighet! Att åka på solsemester till Thailand hör inte till det som är ok för en politiker vars parti vill hålla klimatpolitiken högt! Moderaterna gillar ju visserligen att slå sig för bröstet och skryta med hur lite koldioxid per person vi producerar jämfört med dem som producerar mer, men våra ca 5,1 ton per kapita är långt mindre än det enda ton som anses vara den hållbara nivån!

3 kommentarer:

  1. Själv har jag gjort fyra ganska korta flygresor i mitt 48-åriga liv så jag fortsätter att leva som jag lär. Skönt med ryggen fri.

    SvaraRadera
  2. Bra att du tar upp det. Låt 2013 bli året då det inte längre är hög status att ständigt flasha med sina flygresor. Låt dem flyga - i smyg.

    SvaraRadera
  3. Så koldioxid finns inte naturligt i enorma mängder i atmosfären redan?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...