torsdag 23 augusti 2012

Odling vid Qvistrum

På marken finns spår av ett övergivet torpställe. En torpinventeringsskylt talar om att torpet hette Qvistrum. Det man kan skönja är grunden efter ladugården, en liten åker och en inrasad jordkällare. Åkern ligger runt jordkällaren och en granne har använt den till potatisodling och lekstuga för veterantraktor med redskap. Det har till följd att åkern nu är väl harvad och det finns inte ett rotogräs så långt ögat kan nå, knappt något annat heller förresten. Nästa säsong hoppas jag kunna bedriva lite mer storskalig och lite mindre arbetsintensiv odling här. Åkern är uppskattningsvis några tusen kvadratmeter stor och jorden är ganska lätt och bemängd med små stenar i potatis-storlek. Grödor jag kan tänka mig är potatis, bondbönor, morötter, palsternackor, röd- och gulbetor. Lite kål av någon sort vore pricken över i:et, men eftersom jag har lyckats så dåligt med det i mitt nuvarande trädgårdsland, så har jag litet hopp om att det skulle gå bättre här.

När det kommer upp på lite större arealer som dessa, så blir det ju också helt andra mängder med utsäde. En del har jag eget, som t.ex. bondbönor av sorten "Imperial green longpod" som jag har fantastiskt trevliga erfarenheter av, enda problemet är att de är ganska höga och lägger sig ner om de inte har stöd. I år har jag förresten odlat dem i raderna med potatis, vilket hittills gått rätt bra. Nu har i princip all potatisblast vissnat ner och kvar står de ännu gröna stänglarna med bondbönor. Och vad jag ska med alla dessa bondbönor till? Om jag inte hittar annan avsättning så blir det som proteintillskott till fåren.

Jag har också en påse med midsommarråg som jag ska pröva att så här. Det ska bli väldigt spännande att se om jag får så där långa strån som man har sett på bilder! Lite solrosor och jordärtsskockor blir det också, det har jag ju gott om utsäde till! I den mån att jag inte lyckas fylla hela åkern med grönsaksutsäde, så blir det gröngödsling på resten. Det finns ju en mängd sorter man kan så, som dessutom gör bina och andra pollonisatörer glada, bland annat honungsört och bovete, som skulle vara intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...