tisdag 12 juni 2012

Vad är värst, myror eller motmedlen?

Här kommer det senaste i serien "Biodlarens nybörjarmisstag".

Min drottningavläggare med drottningen "Inga" som står ute i skogen fick tämligen omedelbart ovälkomna grannar i kupan i form av svartmyror. Jag tyckte att det var ganska många, men framför allt så verkade de dra ut isoleringen av glasull från den nedre äldre kupdelen som har sådan. Därför beslöt jag mig att bekämpa dessa. Jag valde att göra denna bekämpning genom att ställa kuppallen i fotbad av linolja. Med detta ville jag uppnå två syften, dels att göra det omöjligt för myrorna att krypa in, men också att ge kuppallen en träskyddsbehandling.

Linoljan sugs upp i benen direkt!

Man kan väl säga att båda syftena uppfylldes, så långt allt väl. Det jag däremot inte hade räknat med var att minst lika många bin som myror skulle fastna i linoljan. Riktigt vad de hade att göra där är jag inte säker på, men det är möjligt att de landat på marken och försökt krypa upp till kupan, med fatalt resultat. Nu är linoljebaden borta, nu får vi se om nya myror flyttar in.

Drottningavläggaren har det för övrigt riktigt kämpigt ur en synvinkel till, de har matbrist. Vädret är så regnigt och kallt där den står att de inte förmår dra in mer käk än de gör åt, därför har jag funnit mig tvungen att drivfodra dem i väntan på hallondraget. När jag gav dem första givan så var hela kupan tom på honung så vitt jag kunde se. I lördags kund man nätt och jämt se att det blänkte i botten på cellerna på ett par kakor, så de fick ett kilo socker till för att jag skulle känna mig säker på att de klarar veckan. Kan det inte sluta regna snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...