tisdag 29 maj 2012

Olika bisamhällen - olika förhållanden

Drottningavläggaren, med drottningen "Inga" besökte jag i söndags. För en gångs skull mitt på dagen under optimala förhållanden (för bina i alla fall, själv undrar jag varför jag envisas med sysselsättningar som kräver att man är fullt påpälsad mitt i sommaren, mc-ställ eller biskyddsutrustning...) och vilken skillnad det var! Samhället som jag har ställt på en enslig vändplan i skogen med närhet till slutavverkningar på mellan 2 och 10 års ålder med förhoppningsvis mycket hallon, samt mycket blåbär och lingonris i skogarna.

Bina var mycket fredliga. För en gångs skull kunde jag över huvud taget överväga att inte ha på mig skyddsutrusning, men jag lät den stanna på för den säkerhetskänsla det ger mig. Samhället har fortfarande inte dragit in någon honung att tala om, och ingen är täckt ännu. De har inte heller byggt ut drönarramen utan lägger drönaryngel i nederkant av yngelkakorna vilket gör det svårt för mig att skära ut drönarvax som varroabekämpning. Jag flyttade drönarramen ett steg längre in i yngelklotet under antagandet att den hade hamnat för långt åt sidan.
Drönarramen flyttades från 2:a till 3:e bakifrån

Jag flyttade också samhället en meter och vände det 90 grader för att få mer sol på flustret. Först efter flytten insåg jag att jag kanske borde ha gjort det när det var kväll, för det var många dragbin som hängde och surrade i luften på kupans ena sida för att leta efter flustret. Jag stod och tittade en stund och det verkade som om de hittade in till slut ändå.

I går kväll besökte jag det drottninglösa modersamhället. Inte heller de har dragit in någon honung att tala om. Här petade jag bort merparten av de drottningceller som bina dragit upp när de blev drottninglösa. Jag förstår nu varför man bara skulle lämna en kaka med spätt yngel vid delningen, i mitt fall däremot var det drottningceller på i stort sett varenda kaka! Även dessa var hyggligt fredliga, trots låg temperatur, blåst och tidigare nederbörd.

Värre var det med det odelade samhället med drottningen "Inga-Lill", och det berodde nog egentligen inte på binas humör, utan på att bina hade byggt fast spärrgallret både uppifrån och nerifrån så pass att jag när jag skulle lyfta undan översta lådan fick med mig även andra lådan, men tappade ned denna från ca tio centimeters höjd, ner på den understa lådan. Sedan var de alla på alerten skulle man kunna säga! När jag närmade mig med handen så flög det upp bin och studsade mot handskarna, andra surrade runt slöjan och letade efter blottor. Under sådana förutsättningar är det viktigt att man kan lita på sin skyddsutrustning för att kunna behålla lugnet!
Här skar jag bort drönarvax som var till hälften insprängt med honung. Varför gör de så? Detta samhälle satte jag in en ny låda under de två som var vinterlådor, och det känns inte som om det var en bra strategi, för den är bara till hälften utbyggd

2 kommentarer:

  1. Intressant! Ska själv försöka ta steget in i biodlarvärlden i sommar!
    Fridens!
    /JL

    SvaraRadera
  2. Kul! Det är verkligen något jag rekommenderar! Spännande och intressant.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...