onsdag 30 maj 2012

Kurs i drottningodling

Igår fick hugade medlemmar i Åtvidabergs Biodlarförening en snabbkurs i drottningodling. En drottningodlare från Boxholm kom och föreläste och tillsammans satte vi igång en snabbkokare som skulle dra upp det omlarvade ynglet. Vi fick alla pröva att larva om, men det var svårt att se det yngel som var lagom stort och ännu svårare att fiska upp det och stryka av det.

Därför var det tur att vi fick hjälp av ett proffs. Allt går dock inte alltid som man har tänkt sig, även om man är proffs, utan när vi skulle sätta in drottningkopparna i snabbkokaren som stod inne i vaxrummet, så visade det sig att det hade varit ett litet hål i snabbkokaren så att alla bina nu istället satt i fönstret i stora klungor. Lyckligtvis är ambina fredliga varelser och lät sig bli sprutade på med en blomspruta och sedan utan vidare prut sopades upp på en skyffel och hälldes tillbaka i den nu tätade snabbkokaren.

Jag fick en egen liten kopp som jag lyckades få ner en larv i. I ett ögonblicks fullständig inspiration beslöt jag mig därför att göra en avläggare även på mitt svagare samhälle, det med drottningen Inga-Lill. Den här gången blev det ingen drottningavläggare, utan drottningen fick vara kvar i modersamhället medan ett par ramar med yngel av olika ålder, pollenkakor, honungskakor och lite outbyggda kakor hamnade i en låda bredvid. I en av yngelramarna stoppade jag in den omlarvade koppen och hoppas att den antas. I annat fall får jag väl sätta in en ram med utbyggda drottningceller från det andra drottninglösa modersamhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...