söndag 20 maj 2012

Drottningens nära frånfälle

Idag hade jag planerat för att göra drottningavläggare som svärmningsförhindrande metod. Båda mina samhällen har drottningar från förra året, den ena en köpedrottning, den andra är en avkomma från köpedrottningen. Jag har döpt dem till Inga och Inga-Lill, där Inga-Lill är den omärkta avkomman till Inga.
Inga har hela tiden haft ett starkare samhälle. Så även nu, huvudplanen för Inga-Lill var inte att göra avläggare idag utan att skära ut drönarvax och skaffa mig en översikt över samhället. Jag skar ut två rutor med drönarvax som var täckt. Jag lade vaxet åt sidan i avsikt att ta med det hem och frysa det få att dissekera det senare. Sedan letade jag igenom samhället i jakt efter drottningen och eventuella svärmceller. I detta samhället satte jag den nya lådan underst med till hälften utbyggda ramar. Dessa var fortfarande inte utbyggda, trots att samhället är byggvilligt, drönarramen byggdes till exempel snabbt ut.

Jag hittade varken drottning eller svärmceller, däremot en hel kaka med bara späda larver och ägg och flera med täckta larver, så uppenbarligen fanns hon och jag nöjde mig med det. När jag har lagt på locket efter att ha plockat ihop samhället igen, skulle jag bara borsta av de bin som satt kvar på det utskurna drönarvaxet. När armen redan är påväg att borsta så inser jag att det är drottningen som sitter där! Armen är dock redan på väg, så drottningen borstas ner på marken. Jag låter henne krypa upp på min hand och släpper av henne på flustret där hon snabbt kryper in. Hoppas att hon blev väl mottagen! Annars lär jag väl hitta nöddrottningceller närsta gång... Så nära att hon blev kvar där ute! Det var för övrigt första gången jag såg henne, det är så mycket svårare att få syn på en omärkt drottning.

I Ingas samhälle hittade jag både drottningen och svärmceller. Där delade jag samhället. Dock har jag fortfarande svårt med att skapa mig en översiktlig bild av samhället, med nylagda ägg, späda larver och täckt yngel, så jag känner mig säker på att fördelningen inte blev optimal. Dock blev drottningavläggaren stark, med många bin som följde med. De fick också med sig drönarramen eftersom den drottninglösa delen inte kommer att lägga nya ägg på någon månad. Här har dock byggivern varit betydligt mer återhållsam hela tiden. Trots att drönarramarna sattes in samtidig är det först senast veckan som de har börjat bygga ut den. Nu rev jag inte heller några av de tänkta drottningcellerna, det tar emot att riva något som är så speciellt, så det kan hända att en svärm gör sig redo för att avgå. I annat fall funderar jag på att göra ytterligare en avläggare nästa vecka med en täckt drottningcell i. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...