måndag 5 mars 2012

Energibesparande matlagning

När jag slår på radion så är det oftast P1 jag lyssnar på, det är oftast intressant och inte bara fyllt med fördummande dravel och musik som man inte gillar. Ofta lär man sig något nytt också. Som t.ex. den gången jag lyssnade till matlagningsprogrammet "Meny" och de bara som en bisats nämnde tryckkokaren, och hur bra de tyckte att den var. Detta resulterade i en julklapp i år, en av de få köks-anknutna, som jag blivit glad för.

När man inte är van med tryckkokare känns det lite läskigt, man har ju hört talas om exploderande tryckkokare från förr, för att inte tala om tryckkokarbomber. De är det skönt att det finns expertis inom området att luta sig mot, Fredrik på Tryckkokning.se har byggt upp en förträfflig site med många recept, tester och tips!

Min tryckkokare under kokning.





En gryta kokad i tryckkokare blir alltid  fantastisk mör och koktiden är bara ca 30 minuter! Om man börjar med potatisen efter att man har satt på tryckkokaren så är det potatisen man får vänta på.... Men det bästa av allt är man inte längre behöver fylla köket med matos i timmar eller får problem med att ventilera ut all vattenånga som blir resultatet av sedvanlig kokning. Dessutom bli det ju betydligt lägre energiåtgång pga kortare koktid! Numera har den nya traditionen blivit att göra en gryta i tryckkokaren varje helg, och den äts med förtjusning av alla i familjen, även de som normalt föredrar pasta.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker om din blogg. Uppdatera oftare!

    SvaraRadera
  2. Tack, det värmer! Jag har haft lite dåligt med inspiration ett tag, men nu steg den visst!

    SvaraRadera
  3. Hej Ylven,

    Tack för dina fina ord. Tryckkokning är verkligen gott och samtidigt tids- samt energibesparande. Har du något favorit-recept du vill dela med dig utav? Det vore kul med ett gästrecept, har blivit för lite av det på sistone.

    /Fredrik

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...