lördag 6 augusti 2011

Fyra sorters squash

I år planterade jag fem sorters squash/pumpa men en av dem blev det inget av med, det var nakenfröpumpa med frö köpta på ICA. De övriga fick var sin hög med halvförmultnad hästgödsel och en bit kartong som skydd för ogräs till att börja med. Jag placerade allt detta utanför det egentliga trädgårdslandet då jag minns från förra året hur långt "Triffiden" aka Golden Hubbard skickade ut sina revor. Numera är det inte ogräset i gödselhögen som är problemet utan det höga gräset/nässlorna/kirskålen som revorna växer fram igenom som är bekymret, hanblommorna sticker upp men honblommorna är ju tunga med sina stora fruktanlag och ligger på marken, under all växtlighet, de verkar ha svårt att bli pollinerade. När jag har tillfälle så handpollinerar jag, men det är ju inte varje dag, hela dagen som honblommorna finns tillgängliga. Hanblommor finns det gott om dock.

Golden Hubbard har jag satt med egna frö från förra årets odling
Golden Hubbard gömmer sig i gräset


Förhoppningsvis en befruktad
honblomma på Golden Hubbard

Kroshka satte jag även förra året, men inga av de uppkomna plantorna överlevde. Årets plantor kommer från två år gamla frön, som alla grodde.

Kroshka har bildat tre frukter
hittills, varav en befruktad på egen
hand och två handpollinerade.



Lebanaese White Bush är min enda sommarsquash

En (förvuxen?) Lebanese White Bush och en
(omogen?) Buttercup. Buttercup-frukten råkade
lossna när jag försökte lyfta fram rankan
ur det höga gräset.

Buttercup bytte jag till mig frön till från Nisse i Torpet.

Buttercup som slingrar sig bort
i det höga gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...