tisdag 23 augusti 2011

Bondbönor

Bondbönor är en av mina favoriter i trädgårdslandet, i alla fall i år. Förra året råkade jag ju ut för sjukdom på dem, jag tror att det var bladmögel, som gjorde att alla plantorna dog och de bönskidor som ändå hade bildats förstördes på samma gång. Sorten förra året var också en annan, nämligen Super Aquadulce.

Bladmögel på bondböna karaktäriseras
av att de yngsta bladen far illa först

Inga bönor att skörda...

Men i år är det annorlunda, "this time is different"...

Jag satte tre rader, drygt fyra meter långa, alldeles för tätt, ca 15 cm mellan fröna och tre decimeter mellan raderna, med två år gamla egenodlade frön av sorten Imperial Green Longpod. Jag hade låtit fröna ligga i vatten över natten innan jag satte dem. Det var endast en handfull frön som inte grodde.
Tät plantering, alla tog sig.

Jag täckte mellan plantorna med avslagen kirskål i ett 5-10 centimeters tjockt lager när plantorna var ca 15 centimeter höga för att hålla undan ogräs, hålla jorden fuktig och långsiktigt öka mullhalten. När plantorna hade växt sig metern höga så var allt täckmaterial borta, neddraget av maskar. Tack vare den täta planteringen var det för mörkt för att det skulle bli något nämnvärt med ogräs trots detta.
Nästan inget täckmaterial kvar,
inte mycket ogräs heller!

För några veckor sedan började man se tecken på att plantorna tappade bladen, dessa skördade jag först. Varje frö för hade oftast gett upphov till ett par tre stänglar och med en handfull eller mer bönskidor per stängel och mellan 5 och 7 frön per bönskida så blev det en betydande återbäring per satt frö.

I helgen skördade jag matbönorna, har endast sparat de finaste plantorna för att låta fröna mogna för att få bästa utsäde till nästa år, ca en femtedel av plantorna. Det finns med andra ord utrymme för att utöka odlingen även då.
Bönor som får mogna till utsäde.

När jag skördar så har jag både torkat bönor med skinn på av de bönskidor som börjat svartna, samt förvällt och fryst in av de som ännu var gröna. På grund av den stora mängden har jag inte orkat dra skinnet av alla utan endast gjort det på dem där skinnet ändå var trasigt. Resten får jag väl skala när de ska användas, om jag vill det då. 
Dem i grytan ska förvällas, i den genomskinliga
hinken torkas, lila hinken är tomma bönskidor
och plastbacken den ospritade delen av skörden.

Det enda som saknas nu är bra recept på bondbönor. Har du några får du gärna dela med dig!

2 kommentarer:

  1. Hej, testa detta

    http://winendine.se/?p=6191

    men även gärna med isterband istället för lax. Åt det för några somrar sen, mkt gott! /henrik

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till lyckad skörd!

    Kokta, serverade med olja/smör, salt och schysst get-/fårost. Tror att de gör så i Italien på våren.

    Annars, persiskt, ris,lök, bondbönor och dill.
    http://www.recept.nu/1.123296/laleh_maghonaki/bondbonor_med_ris_och_dill

    Min skörd bestod av två baljor! Helt uttorkade. Borlotto bönorna ser betydligt bättre ut.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...