söndag 1 maj 2011

Rapport från en auktion enligt samäganderättslagen

Precis som jag i förväg meddelat, så blev vi inte gårdsägare i fredags. Men jag var på auktionen, ifall att det skulle bli billigt.

Det var strålande försommarväder, lagom varmt så gården tog sig ut från sin finaste sida. Till skillnad från visningen som bara hade lockat tre sällskap (med likaledes fint väder) så var det denna gång mer än tio. För mig som inte känner alla var det dock inte möjligt att avgöra vilka som hörde till den säljande parten och vilka som var intresserade av fastigheten (eller bara auktionen).

Auktionen började med att juristen som var utsedd som god man av tingsrätten att genomföra denna offentliga auktion enligt samäganderättslagen, tog upp lagboken och läste upp berörda avsnitt. Likheten med en predikan var slående.



Fakta om fastigheten:
    totalt 27,8 hektar
    produktiv skogsmark 22,3 hektar
    impediment berg 4,9
    väg och kraftledning 0,2 hektar
    övrig areal 0,4
    Totalt virkesförråd enligt skogsbruksplanen ca 4100 skogskubikmeter varav 2800 i huggningsklass G2-S2.
    Taxeringsvärde 1973 000 varav 1619 000 kr skogsvärde.

Huset var byggt 1949 och inte renoverat (eller underhållet ) på 20 år minst. Förutom stommen och kanske pannan så behövde allt bytas ut och renoveras. Dessutom var det en väldigt dum placering av trappan till övervåning och källare så den hade man också varit tvungen att flytta för att få till ett fungerande boende.
Ladugården var liten, med bra tak men dåligt golv. Den gamla gödselstacken låg 20 meter från den grävda brunnen...

Det var två budgivare, en för mig okänd sommarstuguägare och en av traktens största markägare med mer än 1000 hektar skog (som jag själv har kört mycket skotare på). Utgången var given. Priset stannade på 2,4 miljoner, vilket var exakt vad jag hade gissat på i förväg, innan vi hade sett huset. Men vad stor-markägaren ska med den här lilla gården till, som dessutom ligger ca 4 mil från hans egen gård, är för mig ett mysterium. Present till barnen kanske?

Jag lade inte ett bud. Nu ska vi åka och titta på en annan gård.

Edit, ändrat taxeringsvärdet.

2 kommentarer:

  1. Så kan det bli. Mycket vill ha mer.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad ska man säga? "Åt dem som har ska varda givet"...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...