söndag 2 januari 2011

Uppföljning: 2010 års mål

Då var det dags att summera hur det gick med alla högt ställda förväntningar på vad som skulle hinnas med under året. Jag har aldrig gjort så här förut, att formulera och skriva ner mål i början på året för att sedan följa upp, så jag får hoppas att jag blir bättre med 2011 års mål.

2010 år mål med uppföljning i kursiv text:

Odlingsmål:
  1. Odla mer än 100 kvm trädgårdsodling. Potatisodling därutöver.
  2. Nja, odlade 100 kvm inklusive potatis, men med jordärtskockor därutöver
  3. Börja med biodling, minst två kupor.
  4. Nej. Inte påbörjat alls
  5. Odla kryddor, åtminstone gräslök, persilja, dill och oregano.
  6. Nja, igen. Det blev ingen oregano
  7. Ordna vinterlagring av rotfrukter på något ordnat sätt, helst i jordkällare.
  8. Ja, men med okänt status för närvarande. Jag törs inte öppna dörren för snö och kylas skull. Därför vet jag inte om källaren klarat av att hålla plusgrader. Men förr eller senare tar den övriga potatisen slut, och då måste jag öppna och titta till "Schrödingers katt"...
  9. Plocka svamp.
  10. Nej, det blev inget med det pga trasigt (men numera återställt) knä.

Fysisk/tekniska mål.
  1. Fixa Grållen så att den går alternativt skaffa annan traktor.
  2. Njää. Tyvärr. Har gjort mycket med Grållen, men det visade sig vara mer att göra än jag trott från början.
  3. Skaffa slåtterbalk, potatisorder, plog och harv till traktorn.
  4. Klart till hälften, slåtterbal och harv införskaffat.
  5. Bygga eller renovera en eldstad, helst av rörspis-typ
  6. Nej
  7. Skaffa batterier och omformare till min solcellsanläggning.
  8. Nej
  9. Bygga en torkanläggning för torkning av bl.a. svamp.
  10. Nej
  11. Bygga växt-belysning av högeffekts LED.
  12. Nej
Personliga mål.
  1. Påbörja min utbildning mot bandvagnsinstruktör.
  2. Nej, pga byte av jobb var det inte möjligt med den frånvaron
  3. Gå ner i vikt minst 5 kilo jämfört med invägningen på årets första dag.
  4. Nej. Vad kan jag säga? Inte blev det bättre av ett trasigt knä.
  5. Göra uppskjutning för högvilt på min jägarexamen (som uppsköts (haha) pga graviditet).
  6. Nej
  7. Öka mina besparingar med 50 % jämfört med tillgodohavandet vid årsskiftet, såvida det inte har blivit köp av gård.
  8. Ja
  9. Sälja villan.
  10. Ja

Summa summarum: Det blev tre solklara Ja, fyra påbörjade men inte klara och 9 nej. Den största orsaken till detta resultat är som jag ser det, underskattande av storleksordningen på två av de lyckade projekten, odling av 100 kvm samt försäljning av villan. Dessa har tagit enormt mycket mer tid än beräknat. Dessutom tog det tid att "flytta in" i fritidshuset, tid som jag öht inte hade tänkt på.

Lärdom av detta? Sätt lite lägre mål nästa år. Var noggrannare med del-uppföljningar. Försök göra bättre uppskattningar av projektens storlek. Är det någon som tror på det?

11 kommentarer:

  1. Det innebär inte automatiskt att du misslyckats bara för att du inte uppfyllt några av målen. De kan ändå varit mycket viktiga och hjälpt dig att utvecklas. Mål, projekts storlek, mätning, definitioner... ja det är många vetenskaper. Den metafysiska diskussionen kring detta har troligen varit igång sedan Platon och Aristoteles men 5 kvm potatisland är bättre än ett planerat potatisland på 5000 kvm när shtf!

    SvaraRadera
  2. Tack för stödet, Jonas. Jo, jag är också nöjd med att över huvud taget ha satt upp några mål, och skrivit ner dem. För det är ju när man följer upp dem som man kan få återkoppling och lära sig inför framtiden.

    SvaraRadera
  3. Bra kämpat ändå! Det rör ju på sig trots allt. Och att underskatta tiden och arbetsinsatsen är ju en riktig klassiker. Mål för 2011?? :)

    SvaraRadera
  4. Visar för övrigt hur svårt det är att förändra sitt liv. Bra att ha i åtanke för alla som tror att det är enkelt att anpassa sig till peak oil. Det är inte ens enkelt att göra om man är medveten och agerar innan de negativa effekterna satt igång.

    SvaraRadera
  5. Cornu, Amen to that! Det är jättesvårt att förändra sitt liv. Men jag tror å andra sidan att det kan gå lättare att prioritera det nya om det gamla så att säga redan har förlorat sin betydelse. Dvs måste man odla för mat, så tar man sig nog den tiden, istället för att sortera grejer i vad man ska behålla eller inte...

    Argus, nya mål kommer snart! Hur gick det med dina mål?

    SvaraRadera
  6. Argus, skulle ha kollat först! Du hade ju redan gjort en egen uppföljning!

    SvaraRadera
  7. Ylven, har just hittat till din eminenta blogg (nja, har sett hänvisningar till den innan, men inte tittat in förrän nu) och lusläst en hel massa inlägg idag, dock inte alla (än). Bor ni i fritidshuset nu? Hur många kvm? Är helt inne på samma spår som du och är på g att sälja nuvarande hus för att tillfälligt flytta till något slags hyresboende. Hur tänker du idag kring gård och fallande priser framöver?
    /Lillen

    SvaraRadera
  8. Tack för trevliga ord!

    Vi flyttar i morgon till en lägenhet, klämmer in oss med skohorn i en trea på 72 kvm. Det hade å andra sidan inte gått om det inte vore för att vi har fritidshuset att tillgå, inte minst för att lagra alla våra grejor.

    Jag är osäker på när den bästa timingen är att köpa gård, nu är det dyrt men relativt lätt att få till finansiering. Om två år kanske det är billigare, men helt omöjligt att få till finansiering. Dessutom är det svårt att bedöma om priserna för lantbruksfastigheter kommer att gå upp eller ner. Kanske gör de det ena först och det andra sedan. Det är så många osäkra faktorer att vi i stort sett har bestämt oss för följande:
    *Vi kommer inte att belåna oss allt för högt
    *Hittar vi en gård som känns helt rätt kommer vi att försöka köpa den

    Det andra får bli som det blir.

    SvaraRadera
  9. Det var kul, just minst en 3:a om minst 70 kvm vi har satt upp oss i kö för (som man kan drömma om att få bostad genom). Vi är fyra pers.

    Det är rätt intressant - och skrämmande - att se hur du och flera andra bekräftar exakt samma tankar jag själv har kring t.ex. prisutvecklingen på gård. Dels att fler och fler inser att en rejäl jordlott kan rädda livhanken och/eller att kineserna (m.fl.?) också gillar tanken på lantliv i Sverige och på så vis driver upp priserna.

    Har du lyssnat på Nicole Foss/Stoneleigh på The Automatic Earth när hon föreläser om skulder och hennes rekommendationer? Skrämmande grejer. Landet eller stan? Ja, landet bara om du verkligen blir självförsörjande, säger hon.

    Grattis iaf till er som sålt hus i tid. Jag kommer att läsa mer på denna högintressanta blogg.

    /Lillen

    SvaraRadera
  10. Jag har ännu inte orkat lägga till The Automatic Earth till min dagliga läsrunda, så jag har därmed inte lyssnat på Nicole F/S och hennes rekommendationer.

    Dock förvånar det mig med en sådan rekommendation, "bara om man verkligen vill bli självförsörjande". Jag tror att arbetstillfällena på landsbygden kommer att öka iom att fler människor kommer att behövas i lantbruket. Och vad ska man äta i stan när matproduktionen inte räcker till? Det är ju inte automatiskt så att alla de jobb vi har i stan idag kommer att finnas kvar efter några års ekonomisk nedgång...

    Hoppas att ni själva lyckas sälja ert hus, till ett pris som ni finner acceptabelt. Hoppas att du fortsätter att delta i diskussionen här.

    SvaraRadera
  11. Åh, hon menade bara att när TSHTF och man inte längre kan ta sig någonstans för att få kompletterande förnödenheter, så ligger man risigt till även på landet om man inte har så att man klarar hela mathållningen. I staden kanske man fortfarande kan få ta del av diverse hjälppaket, matutdelning (var de nu ska komma ifrån). Så tolkade jag henne när hon sa det. Annars förespråkar hon absolut odling så mycket man bara kan. Gör dig skuldfri, köp realtillgångar, odla.

    Arbetstillfällen på landsbygden måste öka, absolut. Är säkert själv i riskzonen snart. Därför läser jag på nu, och tänker lära mig om permakultur m.m. under våren. Funderar över vad som skulle kunna vara bäst "reskilling" för mig. Ett av mina tänkta detaljprojekt i år är att göra så mycket jag kan av nässlor. Nässlan verkar vara ett multifunktionellt (o)gräs: massor av c-vitaminer (te, soppa), kompostaktivator, repfiber, gödningsmedel ... Önskar mig bara en tomt att kompostera på. Nässlor finns här dock.

    Vad gäller hus, vi har i alla fall just fått napp på att ev. hyra ett hus i närheten. Bara allt går i lås nu, så.
    /Lillen

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...