måndag 15 november 2010

Vi kom undan med blotta förskräckelsen!

Vi har ännu så länge en villa i en förort till Linköping, men vill ut på landet. Villan köptes 2005 (innan jag blivit medveten om Peak Oil) och har fått de nödvändigaste renoveringarna, ny dränering, modern vedpanneanläggning och mögelsäkrad källare. Sedan jag blev medveten om Peak Oil har jag dock känt att marken har börjat bränna under fötterna allt mer. Vi köpte ju när priserna var höga och är högt belånade så jag ville inte riskera att sitta kvar i båten tills den sjönk, känslan av bostadsbubbla har varit stark och faktorerna som hotat att spräcka den har skymtats vid horisonten. Vi har alltid velat bo på landet även om samhället med gångavstånd till skola, affär, buss och kompisar är oerhört praktiskt när barnen är små. Allt som skulle göras färdigt inför försäljningen tog dock tid, ni vet de där sista listerna som aldrig kom upp, de avslutande plattorna mm, och inte minst att röja undan. Vi har ett litet hus och bor två samlare... Fritidshuset med sina odlingar har ju både tagit tid och varit en förutsättning för att vi ska kunna flytta ut grejer. Därför har det tagit tid innan vi kom så långt som att verkligen göra slag i saken. För ett par månader sedan skrev vi dock kontrakt med en mäklare om att sälja huset. Nu är det sålt, handpenningen kom in i förra veckan. Vi ska vara ute senast den 15 februari, så nu letar vi annan bostad för fullt.Antingen att hyra eller om vi hittar gården som känns rätt.

Vi kände dock tydligt av att marknaden inte var så het längre, det kom hela två familjer på visningarna, den ena familjen tyckte dock att tanken på vedpanna var för avlägsen, medan den andra familjen ville ha det. Tyvärr blev det ju ingen budgivning då, så vi sålde för utgångspriset. En tanke jag inte kommer undan är att vi skulle fått x antal hundra tusen mer om vi hade satt ut det redan i våras...

5 kommentarer:

  1. Grattis!
    Du kan ju också tänka som så att om du hade väntat så hade du fått x antal hundra tusen mindre.

    Lycka till med letandet av nytt boende!

    /Ylva

    SvaraRadera
  2. :-)
    Jo det är det jag hoppas, att vi inte råkade sälja i en tillfällig dipp, men man vet ju aldrig förrän efteråt!

    SvaraRadera
  3. En fågel i handen är bättre än tio i våras. Grattis och lycka till. Sitter själv och smider liknande ränkor. Fast jag får hålla mig i minst arton månader eller två år t o m....

    SvaraRadera
  4. Överlevare: Skönt att se att du är på banan igen!

    Det skulle inte förvåna mig om det är en riktigt bra strategi att vänta ett år eller två så att det hinner pysa i fastighetsbubblan ett tag... Det borde nog vi med men jag är en otålig natur!

    SvaraRadera
  5. Jag är övertygad om att bostadsbubblan kommer att spricka. Troligtvis sker det i samband med att nästa krisvåg efter Peak Oil sköljer inom några år. Dock är ju risken överhängande att gårdspriserna då samtidigt kommer att skena. Om allt fler inser värdet av egen skog och mark så krävs det inte mycket för att de få objekten som finns rusar i pris. Några nya gårdar produceras ju inte heller. Var det inte någon artikel härom veckan att kineserna börjat få upp ögonen för svenska gårdar? Priset på mark är fortfarande väldigt beskedligt i förhållande till hur viktig den är för vår överlevnad, det kan lätt dubblas på kort tid.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...