onsdag 30 juni 2010

Jordärtskockor!

Jag har i år slagit på stort med odling av jordärtskockor. Där jag förra året odlade potatis under halmtäcke satte jag i år ett 50-tal utsädesknölar med jordärtskockor. De trivs bra i den luckra jord som blev resultatet under halmen. Man kunde möjligen önska mer av gödningen, för den har jag inte ägnat en tanke, Det får bli vad det blir, nästa år ska jag tänka på gödningen i god tid.

Jag har också satt en dubbel häck med jordärtskockor i kanten på gräsmattan. Där var tidigare bara kirskål och nässlor som jag slår med min favorit-lie. Det ska bli spännande att se vad det blir för resultat för där har jag inte heller lagt på någon gödning, möjligtvis med undantag för kissande barn.

Jag har också petat ner några knölar i förra årets varmbänk. Den befinner sig i min villaträdgård och där är trycket av mördarsniglar stort. Det verkar som om de går favoriter bland plantorna, för en del är nästan utplånade medan andra växer frodigt.


Även där jag odlade jordärtskockor förra året växer det i år, trots att jag tyckte att jag var noggrann med att plocka upp dem ur marken. Det intressanta är att det verkar som om de sprider sig med rotutlöpare betydligt kraftigare än jag trodde att de skulle göra, mer än en meter bort från ursprungsplantan. Jag trodde att de skulle sprida sig med ungefär samma hastighet som potatis, om den inte fryser bort. Berätta gärna om era erfarenheter hur jordärtskockor sprider sig.

1 kommentar:

  1. Min erfarenhet av jordärtskockor är att de normalt sprider sig med 15-20 cm per år, fast ibland kan de sticka iväg 30 cm. Men det beror kanske på vad man har för sorts jord - jag har tung lera.
    Jag skrev förresten ett inlägg om jordärtskockor i april där jag beskriver hur jag brukar odla dem.
    Hos mig äter dock inte mördarsniglarna på jordärtskocksplantorna. Det finns tydligen en massa annat som är godare i min trädgård.
    Det blir alltid kvar några småknölar av jordärtskockor hur noggrannt man än plockar upp dem. Men det brukar vara små knölar, så man kan behandla de plantor som kommer upp som vilket rotogräs som helst, alltså plocka av dem - moderknölen blir uttröttad efter några avplockningar. Det enda sättet att få fritt från jordärtskocksknölar är att sätta in en gris som får böka ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...