måndag 24 maj 2010

Sisyfosarbete

Första året med nybrutet trädgårdsland är riktigt jobbigt, ett riktigt sisyfosarbete med ogräsrensning. Jag har ju gott om ogräsrötter av både kvickrot och kirskål. Det var en så tjockvävd matta som jag vände ner med plogen att det är helt omöjligt att tänka sig att rensa bort alla rötterna. Jag får hoppas min strategi med att utarma rötterna genom att ständigt rensa bort det gröna  kommer att ge resultat till nästa år, om vi nu är kvar här då.

Nu har i alla fall potatisen kommit upp så pass att jag ser var de är, så att jag inte rensar bort potatisskotten samtidigt som kvickroten och kirskålen.Övriga fröer är det lite si och så med. Misstänker att kajor och duvor har plockat upp endel bondbönor och ärtor. Nästa helg ska jag komplettera med lite mer frö.

Runtom på gården blommar äppleträden underbart i en sky av rosa och vitt. Även mitt nyinköpta äppleträd av sorten Maglemer blommar överdådigt, ska bli spännande att se om det blir någon frukt på det. Jag har de två senaste åren köpt äppleträd till halva priset på trädgårdsaffären, precis innan de nya fruktträden ska komma. Förra året köpte jag ett träd av sorten Ribston. Jag har med andra ord satsat på vinteräpplen, tänker att det måste vara en välgärning, både för miljön och energihushållningen, om man kan hålla sig med frukt över vintern själv. Ribston-trädet klarade vintern utan dödliga angrepp av harar eller rådjur, men många knoppar är ändå uppätna, så det finns inte mycket kvar som kan blomma där.

5 kommentarer:

  1. Rotogräs är en styggelse....man rensar och rensar men det känns som om de ligger steget före hela tiden. Men hoppas du vinner :)

    SvaraRadera
  2. Kvickrot och knölklocka är de värsta hos mig. Uscha, jag tycker inte att någonting funderar! Kvickroten försvinner nästan helt av täckodling, men knölklockan blir bara gladare och gladare för varje gång jag rycker bort alla blad, försöker få bort jordlöparna, täcker, och så vidare. Jag tror att den älskar uppmärksamhet ;)

    SvaraRadera
  3. Knölklocka är inte roligt! Hade det i mitt jordgubbsland där jag bodde tidigare. Man får ju inte upp några rötter heller, när man river av bladen. Grannen har det i sin rabatt nära min tomt, brukar rycka av det värsta när jag går förbi, för att om inte annat förhindra vandringen in på vår tomt...

    SvaraRadera
  4. Funderar på det här med täckplast men det beror väl på hur stort landet är.
    Det sägs ta två år, men borde man inte kunna påskynda avdödningen igenom att: låta torka upp, lägga över en månad, ta bort och vattna, lägga på en månad till efter några dagars tillväxt.

    /tisgift

    SvaraRadera
  5. Ja, det fungerar säkert med täckplast för att få bukt med rotogräs. Problemet är bara att jag vill odla på den fläcken under tiden. Därför kommer jag när grödorna kommer upp lite att täcka med våta tidningar och biologiskt täckmaterial, främst kirskål. På det sättet blir det ju mycket mindre markyta för rotogräset att växa på.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...