söndag 25 april 2010

Istället för traktorn framför harven

Eftersom jag ännu inte har fått ordning på min traktor så får man ta till annan kraft när trädgårdslandet ska vårbrukas, vad är det man säger? Själv är bäste dräng!



Jag har också äntligen förstått varför veden ska vara färdig till påsk och det har inget med torktiden att göra. Det är för att man ska vara färdig med veden när det är dags för vårbruk! Så självklart men så osynligt så länge man bara ägnar sig åt den ena av de båda sysslorna. Vi har eldat med ved i alla år och återupprepat detta mantra, att man ska vara klar med veden till påsk, men aldrig har vi lyckats! Tvärt om brukar vi ofta ägna semestern åt denna syssla, och den är inte ett dugg mer njutbar då med värmen och allt annat som man hellre skulle vilja göra. Denna helg höll sambon på med veden och jag med trädgårdslandet och det kändes motigt. Vi har ju ingen husmor som håller oss båda med mat...

När helgen var slut hade jag i alla fall fått i de tidiga fröna i jorden, bland annat bondbönor, ärtor, morötter och spenat. Nästa helg blir det dags för potatisen som ligger på solning och får fina gröna skott tills dess.

7 kommentarer:

  1. Ja, visst är det! Så fritt från kolväten.

    SvaraRadera
  2. Att elda med ved är bra, att slita hela våren är dumt. Hyr en vedmaskin och kapa och klyv upp 30 kubik på två dagar med två personer. En bekant brukar göra det, hyran för två dagar brukar bli 1800 kr, det är det värt att få njuta av våren!

    Bertil

    SvaraRadera
  3. Bertil: Vi har vedmaskiner. Dock så är ju bara endel av jobbet gjort när man har kapat och kluvit. Det ska ju in i vedboden och staplas också. Dessutom gör vi själva avverkningen, vilket jag inräknar i jobbet med veden.

    SvaraRadera
  4. Planering, traditioner och talesätt styr vad man skall göra. Livet före "just-in-time".

    SvaraRadera
  5. Vedhuggning och -kapning... gör man den för hand får man ju "gratis" motion också!

    SvaraRadera
  6. Vi hugger och kapar det grova med motorsåg. Det klena kapar vi med en kapklinga. Klyver med en el-hydraulisk vedklyv modell bättre (inte Julas/Rustas skit). Jag nöjer mig med motionen som blir när vi drar ihop i skogen. Gallrar man en förstagallring blir det väldigt mycket traskande för att få ihop alla stammar i tillräckligt stora högar. Man känner sig som värsta arbetshästen, igen!

    Problemet nu för tiden är ju att man har ett heltidsjobb som ska hinnas med först. Odla och hålla på med sin ved får man ta fritiden till. Sedan är tiden slut...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...