torsdag 25 mars 2010

Nyodling i stor skala

I år ska jag ta upp ett större trädgårdsland, ca 100 kvm inklusive gångar, där det tidigare bara varit förvuxet gräs. Dessvärre har nog gräset i nedre änden av landet en kraftig inblandning av kirskål och pepparrot. Kvickrot lär det också vara gott om. Nu när snömängden faktiskt sjunker så funderar jag på vilken strategi jag ska använda. I Åke Truedssons bok Grönsakslandet beskriver han hur man gör en djupbädd vilket låter eftersträvansvärt. Men han börjar med att i förutsättningarna fastställa att man ska börja med en jord som är fri från flerårigt ogräs. Hmm, det kanske inte är någon bra ide med djupbädd då. I alla fall inte ännu.

Förra året tog jag ju också upp nyodling, men då odlade jag bara potatis under halm. Eftersom man täcker ordentligt där så kvävs ju det som växer under, men jag har inte lust att bara odla potatis! Dessutom verkar det omöjligt att få tag på min favoritpotatis som utsäde i år, inte ens hos Stubbetorp själva verkar den finnas, trots att det var dem som sålde den förra året. Och vilken favoriten är? Den heter Fakse. Om någon vet var man kan få tag på utsäde så hör av er!


Nederst, där det är mest fleråriga ogräs får det bli drygt 20 kvm potatis under halm, allt för att göra arbetsmödan överkommlig. Näst intill blir det ett avsnitt med bönor, bondbönor, sockerärtor, sprit- och märgärtor samt spenat. Därefter kommer de hårdgödslade grödorna, majs, kål och squash och slutligen i den översta delen av landet blir det morötter, rödbetor, lök och lite nyazeeländsk spenat. Utmed hela landet på den norra sidan längs staketet har jag tänkt mig en häck med solrosor. Jordärtskockorna får växa i förra årets potatisland tillsammans med ytterligare bondbönor samt att jag ska ta upp ett flerårigt kryddland precis utanför husknuten. Jag har pratat med grann-bonden om hästgödsel, både brunnen och färsk lär finnas att få tag i. Gammal halm och en komposthög av löv, gräsklipp och aska finns också att tillgå. Nu gäller det bara att få till en skön blandning av det hela så att det passar alla växter. Samt få bort de fleråriga ogräsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...