söndag 24 januari 2010

Skillnaden mellan att vara slö och lat

När jag gick min första lastbilskurs i militär regi 1997 (körde N88:a vid numera nedlagda Faluns regemente) så hade vi en löjtnant med fasta principer. Han hade en käpphäst, det handlade om skillnaden mellan att vara lat och slö. Han menade att man var lat om man förutsåg hur jobbigt det kunde bli om man inte gjorde "rätt från början" och agerade på det, medan om man var slö så lät man det vara och fick ta extraarbetet när det väl kom till kritan. Han illustrerade gärna med ett exempel, att tanka bilen. Om man var lat så tankade man bilen innan det blev soppatorsk, medan den slöe bara lät milen rulla och blev sedan stående där vid vägkanten.
Han berättade till och med om en gång då han var på väg hem, hade just passerat en mack med någon kilometer när det står en bil vid vägkanten med föraren vinkades bredvid med en bensindunk i handen. Löjtnanten stannade. Frågade om personen hade sett macken han just passerat. Det hade personen gjort. Löjtnanten undrade då varför han inte tankat där. Fick bara undvikande svar. Då levererade löjtnanten en vältalig utskällning som även innehöll skillnaden mellan lat och slö, sedan åkte han där ifrån.(!)
Något senare fick vi veta att hans sambo hade ringt hem en dag och sagt att hon hade kört soppatorsk. Löjtnanten var efter det singel...

Detta tänkte jag på när jag idag, för tredje gången skottade snö ur våran styrpulpetbåt. Den blev iordninggjord på alla sätt i höstas, så när som på täckningen. Den blev aldrig gjord. Idag sågade jag också bort de slågabuskar som hängde ner i båten och omöjliggjorde täckningen efter att vintern kom. Nu ska båten täckas innan onsdag när det väntas uppåt tre decimeter snö till...

Här är en bild på de smått fantastiska istapparna som hänger från vårt tak. De är ett bevis på att vår vind är ovanligt varm, vilket skulle kunna bero på riktigt dålig isolering. I det här fallet är det dock snarare ett tecken på att vi värmer vårt hus med ved så att murstocken värmer vinden så att den är varmare än utomhus. Det är bra om man inte vill ha svartnande innertak och mögel på vinden. Det är inte alltför ovanligt på hus som övergått till bergvärme med tilläggsisolerad vind.

Jag har för övrigt hittat mina överblivna frön från förra året, så jag behöver inte beställa några fler till sommarens odlingar. Sedan kanske det blir så i alla fall, för att det är så roligt!

1 kommentar:

  1. Jag inser att jag är oerhört lat. Känns bra på alla sätt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...