måndag 6 juli 2009

Päronträdets oranga fläckar

Länge visste jag inte vad det var som gjorde att mitt päronträd inte gav någon frukt som gick att äta. De flesta frukterna ramlar av eller torkar in redan tidigt på säsongen, medans andra som ser färdiga ut har stenhårda partier eller är ruttna inuti redan från början. Hur löven såg ut tänkte jag inte så mycket på.
Men så läste jag en artikel i min dagstidning som fick mig att inse att det är päronrost som drabbat mitt träd. Päronrost är en svampsjukdom som har två värdar, päron och sk kinesiska enar. Päronträden smittas varje år på nytt från kinesiska enar i grannskapet. Vi bor i ett villaområde som byggdes på 60-70-talet och det finns kinesiska enar i närapå varenda trädgård. Att få alla mina grannar inom 500 meters radie att ta bort sina kinesiska enar är helt omöjligt, så det blir nog päronträdet som får gå till de "vedhögen"... Frågan är vad vi ska göra istället för att få lite avskiljdhet på baksidan. Kanske ett växthus?

Har du päronrost på ditt päronträd? Här kan du läsa mer: Faktablad om päronrost från riksförbundet svensk trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...