måndag 6 juli 2009

Grållen

Jag hade tänkt att jag skulle skaffa en traktor som hade bensinmotor så att det skulle gå enkelt att konvertera till gengas om det skulle behövas. En dag dök det upp en till salu i samhället där jag bor till ett hyggligt pris, och då kunde jag ju inte låta bli att ringa. Ett par timmar senare var köpet signerat med ett handslag. Jag som är mer van vid dieselmotorer hade häpnat över hur lättstartad den var, tittat lite efter oljeläckage mm samt pratat med säljaren. Han hade bytt topplockspackning och vattenpump. Vi provade alla funktioner och upptäckte inget som vi reagerade på.

Nyårshelgen var väldigt kall, jag kände mig lite orolig, för vi hade inte kollat upp kylvätskan, men vi lutade oss tillbaka med tanken på att säljaren hade bytt vattenpump och därmed borde åtminstone ha fyllt på kylvätska. Någon dag senare åkte vi ner till platsen där vi har Grållen uppstallad och jag var och kände på kylvattenslangen från kylaren, den var inte stenhård, så den var ju i alla fall inte fylld med fruset vatten. Fläkten gick också runt, så inte heller där var det fruset. I kylaren kunde man dock inte se någon kylvattennivå.

Någon månad senare när vi hade tid skulle vi fylla på kylvatten så att ytan kom upp till rätt nivå i kylaren. Vi fick fylla på bra länge innan vi såg att det var en spricka utmed i stort sett hela motorblocket där kylvattnet rann ut... Ridå.

Efter lite eftertanke kunde vi konstatera att säljaren antingen fyllt på med vatten, inget alls, eller möjligen riktig kylvätska, men inte märkt att det pissade om motorn. Det sista alternativet kändes som det minst sannolika eftersom han ju just hade bytt topplockspackning och därmed rimligen borde ha kollat om den höll tätt. Eller så hade han med berått mod sålt en deffekt traktor till några "gröngölingar" utan att berätta om felet. Trist att upptäcka att man blivit lurad. Plus att jag har lagt till ytterligare en sak på min lista att kontrollera när jag köper ett motorfordon.

Vad jag förstår är inte spruckna motorblock särskilt ovanligt på Grållar och jag har fått många olika förslag på lagning. Idag köpte jag kemisk metall som jag ska testa, vilket år som helst ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...